Нові Гарантії Для Українських Споживачів За Європейськими Стандартами I InLaw

Минуло 7 років з моменту, коли Україна підписала угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Серед усіх сфер секторальної співпраці ЄС та України важливе місце посідає і захист прав споживачів.


Україна вже зробила серйозні кроки на шляху до наближення свого законодавства у сфері захисту прав споживачів. Втім, близько половини обіцянок досі ще не було виконано, тож залишається лише сподіватись на усунення цих недоліків у забезпеченні гарантій для споживачів.


Щодо права на безпечну продукцію


В Україні передбачається посилення гарантій щодо безпеки продукції.

Так, за Директивою ЄС, буде посилений контроль з боку держави товарів з метою заборонити ті, які можуть представляти загрозу для здоров’я та безпеки споживачів. Також передбачається наближення до європейської системи попередження про небезпечні для споживачів продукти (Community Rapid Information System, RAPEX).

Зокрема, перед Україною стоять чіткі зобов'язання:

  • заборонити товари, які не відповідають їх зовнішньому вигляду

  • забезпечити попередження на всіх магнітних іграшках про ризики для здоров’я і безпеки, які вони становлять

  • Заборонити запальнички-новинки та заьезпечити маркуванн, захисту від дітей для всіх інших запальничок

! Варто зауважити, що положення Угоди про асоціацію можуть мати “пряму дію” як норми міжнародного договору, якщо вони містять ясно сформульоване чітке зобов'язання. Тобто, якщо Ви помітили недотримання положень Угоди про асоціацію, Ви можете прямо звертатися до суду та оскаржити як незаконне застосування українського законодавства, що суперечать Угоді про асоціацію.

Щодо контролю за цінами на товари


Незазначення, або неправильне зазначення цін на товари є порушенням права споживачів на інформацію.

Так, усі ціни продажу та ціни за одну одиницю “повинні зазначатися без розбіжностей, бути простими для ідентифікації та чітко розбірливими”.

Наближення до цього стандарту ЄС у захисті права споживачів може значно покращити якість життя населення ЄС.

Щодо нечесної підприємницької практики


Насправді перелік, що міститься в ст. 9 Закону України "Про захист прав споживачів", містить далеко не повний перелік недобросовісних підприємницьких практик.

Щоб дійти до повної відповідності із європейськими стандартами у сфері захисту прав споживачів, перелік потрібно доповнити й іншими пунктами:

  • реклама товару, що зовні схожий а товар іншого виробника так, щоб у споживача склалося враження, що рекламований товар був вироблений ним;

  • обіцянка того, що купівля товару обов'язково призведе до виграшу чи вилікування;

Щодо реклами


Крім того, окрема увага у європейському законодавстві приділяється забороні порівняльної реклами.

Так, проведення будь-яких аналогій між різними лікарськими засобами необхідно в обов’язковому порядку здійснювати на підставі порівняння відповідних та зіставних характеристик лікарських засобів. Порівнюючи лікарські засоби, потрібно спиратися на факти, робити це об’єктивно та з можливістю надання відповідних доказів та проведених клінічних досліджень відповідно до діючого законодавства України.

Також забороняються будь-які "твердження, що рекламований продукт кращий ніж, або еквівалентний порівняно з іншими лікарськими засобами, медичними

виробами, методами профілактики, діагностики, лікування та реабілітації".

Таким чином, гарантії захисту прав споживачів в Україні ще не до кінця адаптовані до європейських еталонних стандартів.


Втім, кожен із нас, споживачів, може прискорити процес імплементації Угоди про асоціацію. Кожна фіксація порушень прав споживачів, та відповідні звернення до державних органів - це маленькі кроки до покращення законодавства.


Маєте запитання щодо захисту прав споживачів? Поставте їх нашим адвокатам!

Звертайтеся у зручний для Вас спосіб:

  • за номером телефону;

  • поставивши запитання в ЧАТ;

  • Завітайте до нашого офісу у м. Києві на пл. Солом'янській, 2, офіс 801.

1 перегляд0 коментарів