Ведення Іноземного Бізнесу в Україні

Оновлено: 31 серп. 2021

Ведення іноземного бізнесу в Україні може стати неабияким викликом, якщо не

знати всіх нюансів законодавчого регулювання у цій сфері. Відкриваючи свою компанію в Україні, іноземцю варто уважно проаналізувати особливості реєстрації, оподаткування та юридичні нюанси ведення діяльності в Україні.


Ми зібрали кілька найбільш поширених запитань серед бізнесменів з-за кордону, які можуть стати в нагоді кожному іноземцю, що бажає відкрити компанію в Україні.


1. Яку форму обрати: ФОП, ТОВ чи представництво юридичної особи?


Українським законодавством допускаються та передбачаються фактично будь-які форми ведення бізнесу. Іноземці та особи без громадянства користуються тими самими правами і свободами що і громадяни України.


Найпоширенішими формами бізнесу є:

  • реєстрація ФОП (фізичної особи-підприємця),

  • створення ТОВ (товариства з обмеженою відповідальністю),

  • відкриття представництва або філії іноземної компанії в Україні


Щоб вирішити, яку форму ведення бізнесу обрати, варто враховувати мету та цілі відкриття бізнесу, перспективи та масштаби компанії, а також особливості оподаткування, порядок реєстрації бізнесу та будь-які пов’язані ризики.


Хочете просту реєстрацію та в перспективі плануєте бути єдиним співвласником, вільним у своїй діяльності? Обирайте формою свого бізнесу - ФОП. Якщо ж Вас ці


кавить налагодження зв’язків із крупними компаніями, зовнішнє інвестування та декілька осіб засновників - вигідніше обрати ТОВ. Логічно обрати представництво чи філію підприємства у випадку наявності компанії за кордоном та перспектив розширення бізнесу в Україні за тією ж концепцією.


2. Чи можна вести бізнес в Україні, при цьому фізично перебуваючи за кордоном?


Наразі ні, проте така можливість скоріше за все з’явиться із запровадженням е-резидентства.

Наразі створено законопроект №4240 та внесено до порядку денного у парламенті.

У разі його прийняття іноземці та особи без громадянства зможуть вести підприємницьку діяльність із такими особливостями:

  • можливість безперешкодно відкривати рахунки в банку, укладати цивільно-правові угоди, отримувати адміністративні послуги тощо.

  • реєстрація себе як платника єдиного податку третьої групи спрощеної системи оподаткування.

  • безкоштовне і швидке отримання статусу в порядку подання електронної заяви через портал Дія.

Втім, ведення підприємництва е-резидентами передбачається лише щодо кількох видів діяльності:


видання комп’ютерних ігор (58.21 КВЕД);

  • видання іншого програмного забезпечення (58.29 КВЕД);

  • комп’ютерне програмування (62.01 КВЕД);

  • інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп’ютерних систем (62.09 КВЕД);

  • оброблення даних, розміщення інформації на вебвузлах і пов’язана з ними діяльність (63.11 КВЕД).

3. Чи обов’язково мати посвідку на проживання в Україні, щоб відкрити бізнес?


Ні. Незалежно від форми Вашого бізнесу, для його реєстрації не вимагається посвідка на постійне проживання в Україні.


30.01.2018 року Міністерство юстиції надало роз’яснення щодо тлумачення ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» у частині вимоги вказування місцезнаходження. Раніше вважалося, що офіційна адреса проживання особи може бути зареєстрована лише за умови отримання іноземцем посвідки на постійне або постійне проживання в Україні.


Відтепер допускаються альтернативні варіанти підтвердження адреси: договір оренди, купівлі-продажу нерухомості, документи на підтвердження права власності на нерухомість тощо.


Втім, зверніть увагу:

Для оформлення себе як ФОП особа все одно повинна мати дійсну візу, або відмітку про перетин кордону (якщо встановлено безвізовий режим). Важливо, що перебування в Україні на таких підставах буде вважатися законним лише протягом строку дії візи, або 90 днів у випадку безвізу. Тож якщо Ви хочете вести свій бізнес довше, у будь-якому разі потрібно буде оформити посвідку на проживання в Україні, щоб забезпечити собі легальне перебування в країні.


Зверніть увагу також на те, що власник ТОВ, зареєструвавши свій бізнес, здобуває офіційне право на отримання посвідки на проживання в Україні. Натомість щодо ФОП таке правило не діє.


4. Чи можна отримати посвідку на проживання в Україні як нагороду за інвестиції?


Так, насправді Законом України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства” у ст. 4 та 12 передбачена така можливість. При цьому сума інвестування повинна становити не менше 100 тисяч євро за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України на дату внесення іноземної інвестиції.


5. Скільки коштує реєстрація іноземного бізнесу в Україні?


Реєстрація ФОП чи ТОВ здійснюється безкоштовно, за заявою до Міністерства юстиції за встановленими формами (для ФОПів, для ТОВ).


Натомість, реєстрація філії чи представництва іноземної компанії вартує сплату адміністративного збору за вказаними реквізитами Держказначейства.

Нещодавно прийнятою Постановою “Про деякі питання реєстрації представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності в Україні” було внесено зміни, за якими плату за реєстрацію представництва іноземного суб'єкта господарювання в Україні було знижено з 2500 доларів США до 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Станом на 2021 рік - це 2270 гривень.


Виняток встановлений для реєстрації представництв компаній із держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором. Сума такого збору становить 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (68 100 гривень).


6. Чи поширюється спрощена система оподаткування щодо іноземців?


Відносно низькі податкові ставки для бізнесу в Україні- одна з найбільших переваг для іноземців, яка постійно приваблює іноземців відкривати свою справу в Україні.


Так, іноземні компанії можуть підлягати оподаткуванню за спеціальною спрощеною схемою на таких же правах, що і громадяни України.


Так, залежно від виду діяльності, доходу та кількості найманих працівників, спеціальна система оподаткування поділяється на 4 групи:


  1. 10% прожиткового мінімуму - податок для осіб, що самостійно, без права найму, займаються дрібною підприємницькою діяльністю.

  2. 20% мінімальної заробітної плати - податок для компаній у кількості не більше 10 найманих працівників, які займаються наданням послуг, виробництвом, продажем товарів, ведуть ресторанну діяльність тощо.

  3. 3% від доходу для платників ПДВ та 5% від доходу для неплатників ПДВ - податок для осіб, річний дохід яких не перевищує 5 млн грн в рік. (Всі юридичні особи на спрощеній системі оподаткування автоматично попадають в третю групу платників єдиного податку).

  4. група єдиного податку, що охоплює сільськогосподарських товаровиробників та не має фіксованого податку.

Крім цього, будь-яка компанія в обов’язковому порядку повинна оплатити ЄСВ у розмірі 22% від мінімальної зарплати.


7. Як оформити іноземця-працівника у свою компанію?


Кодексом законів про працю встановлена заборона на прийняття на роботу іноземців без відповідного дозволу.


За порушення - на роботодавця накладається штраф у розмірі 20 мінімальних заробітних плат, встановлених на момент виявлення правопорушення (станом на 2021 рік становить 120000 грн).


Саме тому, на кожного працівника, у тому числі і на директорські посади, необхідно отримувати дозвіл на працевлаштування.


Для цього потрібно звернутися до центру зайнятості із заявою та необхідним списком документів у порядку, передбаченому Постановою КМУ 858-2017-п.


Маєте додаткові запитання на цю тему?

Пишіть їх у ЧАТ (внизу сторінки), або поставте нашим спеціалістам у теелфонному дзвінку за контактним номером.

8 переглядів0 коментарів